Jual Harga Mahal, Produk Akan Laku Keras?

tembikai harga mahal

Dalam artikel yang lepas sudah belajar banyak tentang harga keseimbangan. Masalahnya sekarang kita tersekat dengan persoalan apa akan jadi pada sesebuah barang jika nilainya lebih rendah daripada harga standard. Sebelum ini kita sudah memahami harga standard mampu membuatkan sesebuah produk berharga tinggi kembali mendapat permintaan pelanggan. Penyelesaian terbaik adalah dengan menaikkan harga barang. Mesti ramai […]

Harum Manis Dan Teori Harga Keseimbangan

harum manis

Kita tahu dalam beberapa artikel yang lepas membicarakan bagaimana pengguna & peniaga memberi respon terhadap perubahan harga barang melalui supply curve dan demand curve. Kali ini kita akan selongkar bagaimana aktiviti jual beli sebenarnya secara tidak langsung telah menentukan harga sesuatu produk ataupun perkhidmatan. Sebelum apa-apa, anda perlu kenal dulu apa yang dimaksudkan dengan harga […]

Macam Mana Harga Gula Boleh Naik Guna Supply Curve

harga gula

Berdasarkan artikel yang lepas, mesti ramai tertanya-tanya bagaimana supply curve boleh berlaku. Hari ini saya akan terangkan dengan kefahaman yang lebih mudah. Terkadang kita rasa pelik sebab ada satu barang ni bila harga turun asyik habis je. Tapi bila harga naik tiba-tiba makin banyak pula barang tu. Benda ni buat kita sampai anggap peniaga ni […]

Buat Untung Jual Burger Guna Supply Curve

burger

Dalam artikel lepas, kita sudah belajar banyak tentang demand curve serta contoh-contoh yang mudah. Hari ini kita nak belajar pula tentang pasangan demand curve iaitu supply curve. Apa yang dimaksudkan dengan supply curve? Secara mudahnya, supply curve menunjukkan adakah penjual mampu menjual produk ataupun perkhidmatan mereka dengan harga yang berbeza. Ianya membawa maksud, semakin meningkat […]

Durian dan Demand Curve

harga durian

Anda dah faham belum apa itu demand curve dalam artikel yang lepas? Kalau dah faham, anda mesti boleh hadam artikel hari ini. Seperti yang saya beritahu, demand curve tidak hanya terjadi kerana promosi semata-mata, ada juga sebab lain. Rasanya semua tahu sebelum berlakunya serangan Covid-19, dunia sedang dilanda krisis minyak dunia yang berpunca daripada Amerika […]

Apa Itu Keluk Permintaan

keluk permintaan

Dalam artikel yang lepas, kita dah belajar serba sedikit mengenai penawaran dan permintaan. Persoalannya sekarang macam mana penawaran dan permintaan ini boleh berlaku? Bayangkan hari tu Shopee ada buat promosi postage serendah RM1 sempena sambutan hari raya. Anda ketika itu nak beli facemask yang harga RM3.50. Sebelum ini kalau nak beli, anda kena bayar postage […]

Konsep Asas Penawaran & Permintaan

penawaran permintaan

Ada satu hari tu saya pergi jalan-jalan ambil angin malam di sekitar Menara U Seksyen 13, Shah Alam. Tiba-tiba ada satu benda yang menarik perhatian saya. Apa tu? Terdapat sebuah kedai yang sebelum ini sangat sendu tapi hari tu mendapat perhatian daripada pelanggan. Saya rasa pelik ketika itu dan berfikir, tak kan lah kedai tersebut […]